zaterdag 17 november 2012

Mijn observatie

Ik heb deze week geobserveerd in de derde kleuterklas en het tweede leerjaar in de Vrije Basisschool in Egem. Ik had een beetje schrik om te gaan observeren in een kleuterklas. Ik had er mij een klas bij voorgesteld die enorm druk is, met kinderen die door elkaar lopen en roepen. Maar ik ben erg geschrokken, in de positieve zin. Ik vond de kleuters heel braaf, ze deden wat hen werd opgedragen en waren stil als dat werd gevraagd. Ze mochten een tekening inkleuren voor hun grootouders en hartjes op kleven, hierbij hadden ze geen hulp nodig van de juf. Ze konden allemaal heel zelfstandig werken.

tekenenenzo.blogspot.be
In het tweede leerjaar waren de kinderen helemaal anders. Zij mochten in de les beeldopvoeding een tekening maken van een maan en een zon. De juf tekende alles stap voor stap op het bord en de kinderen konden dit natekenen. Maar er waren enorm veel kinderen die constant hulp nodig hadden van de juf.

Ik vind het goed dat ik ook eens in een kleuterklas heb mogen observeren, zo kan ik beide klassen goed vergelijken met elkaar. Ik denk wel dat ik een goede keuze heb gemaakt om te studeren voor leerkracht lager onderwijs. Er is meer structuur en de kinderen moeten op hun plaats blijven zitten tijdens de les. Ik vond het heel leuk om te zien hoe de kinderen, zowel in de kleuterklas als in het tweede leerjaar, zich allemaal amuseren in de klas. Ze leren elke dag iets bij op een leuke en speelse manier. Ik kan niet meer wachten om zelf les te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten